Wil jij Dutch Design cadeautips en aanbiedingen ontvangen?

Schrijf je in en krijg €5 korting bij hollanddesignandgifts.com/nl/

    Naam


    E-mail adres

    Nieuwsbrief

    De Nederlandse koffie cultuur

    Dutch coffee culture

    De Nederlandse koffiecultuur verandert. Vroeger was het vooral koffie wat wij dronken, tegenwoordig is het een hippe latte macchiato met allerlei smaken. Koffie is populair. Wil je graag een kopje koffie buiten het huis drinken of maken we nu zelf de “Caramel Frappuccino met hazelnootbites”? Wat buiten kijf staat, is dat de Nederlandse koffiecultuur een belangrijke ontwikkeling heeft doorgemaakt, wat gebeurt er nu en wat zijn de verschillen met ‘het koffieland Italië’?

    Polygoon koffie mok van Sander Lorier

    Van filter tot beker

    De filterkoffie van vroeger werd in 2001 vervangen door de Senseo. Vanaf die tijd kunnen we koffie zetten per kopje in plaats van een volle kan koffie die vaak half weggegooid werd. Vroeger was het alternatief oploskoffie, nu is er een pad. De door Douwe Egberts ontwikkelde Senseo was geen koffie van hoge kwaliteit, maar deze koffie werd in veel gezinnen gedronken. Vanaf 2005 werd er weer een aangepaste koffie geïntroduceerd. Nespresso-machines en de duurdere volautomatische machines volgen de Senseo op. De cups zouden de pads niet volledig vervangen. Je kunt zelfs zeggen dat de koffiekopjesoorlog was begonnen.

    De cijfers

    Dat de Nederlandse koffiecultuur groeit en bloeit, blijkt ook uit cijfers van dataleveranciers als Locatus, RIVM en Datlinq. Koffie is de nummer één populaire drank in Nederland. Samen met thee is het de meest geconsumeerde drank. 32% van de 2,1 liter vocht die we dagelijks per persoon consumeren, bestaat uit koffie en thee, gevolgd door water (26%) en frisdrank (12%). Nederlanders drinken de laatste jaren minder koffie, maar geven er meer geld aan uit. Volgens een rapport van de internationale marktonderzoeker Euromonitor over de Nederlandse koffiecultuur drinken Nederlanders acht procent minder koffie (in liters) dan in 2005. Aan de andere kant geven we twintig procent meer geld uit aan koffie, zowel in supermarkten als in de cateraars

    Verschillen met ‘koffiehoofdstad Italië’

    Als je koffie zegt, denk je zeker aan Italië. Maar wij, Nederlanders, kunnen er ook iets aan doen. Toch is de Italiaanse koffiecultuur niet te vergelijken met de Nederlandse koffiecultuur. We noemen een paar verschillen. Is er iets dat we van elkaar kunnen leren?

    In Italië drink je gewoon geen cappuccino om 11.00 uur ’s ochtends, dat is taboe. Ze beginnen het liefst met een espresso op weg naar hun werk of dippen een croissant in een caffè latte als ontbijt. In tegenstelling tot Nederland geven Italianen de voorkeur aan ‘korte’ koffie, bereid met weinig water. Wij Nederlanders drinken het liefst de hele dag, zes kopjes koffie zijn vaak geen uitzondering.

    De barista heeft in beide landen twee definities. Waar in Italië de barista vooral als barman wordt gezien, richt de Nederlandse barista zich vooral op alleen koffie. Dit verklaart ook waarom de Nederlandse barista nieuwe zetmethoden en koffiesoorten blijft uitproberen. Zijn Italiaanse collega houdt vaak vast aan de vertrouwde basics met aandacht voor het serveren van een consistente smaak en kwaliteit, Italië gaat meer over traditie.

    Veel Italiaanse barista’s zijn trouw aan een koffiemelange waar ze al jaren vaak mee werken. Ze kennen hun koffie heel goed en weten dat ze hun gasten altijd goede smaak en kwaliteit kunnen serveren. In Nederland is het beroep van barista nog vrij nieuw; Vijftien jaar geleden wist bijna niemand wat een barista was. De cursus is minder traditioneel georganiseerd. Veel Nederlandse barista’s kiezen voor variatie in het soort bonen, de branding en de lay-out. Nederlandse barista’s experimenteren veel meer met nieuwe smaken, soorten en mixen.


    Bij Holland Design and Gifts consumeren we ook de hele dag door een flinke portie koffie. Dus we weten wat voor soort Dutch Design koffiemok je nodig hebt voor je perfecte ‘caramel frappuccino met hazelnootbites’. Omdat je hier in stijl je koffie van kunt drinken
    handgemaakte mok. Ontworpen door Sander Luske, geïnspireerd door de kant in de schilderijen Marten en Oopjen, twee meesterwerken van Rembrandt van Rijn. Prachtig porselein uit de collectie van het Rijksmuseum.