Wil jij Dutch Design cadeautips en aanbiedingen ontvangen?

Schrijf je in en krijg €5 korting bij hollanddesignandgifts.com/nl/

    Naam


    E-mail adres

    Nieuwsbrief

    Amsterdam Magisch centrum en de invloed van de jaren ’60

    Zaalopname, Amsterdam Magisch Centrum: kunst en tegencultuur 1967-1970, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij

    Tot 6 januari 2019 is in het Stedelijk Museum in Amsterdam een grote tentoonstelling te zien. “Amsterdam Magisch Centrum” werpt nieuw licht op de radicale maatschappelijke ontwikkelingen in de jaren ’60 en de opkomende tegenculturen.

    Zaalopname, Amsterdam Magisch Centrum: kunst en tegencultuur 1967-1970, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij

    Zaalopname, Amsterdam Magisch Centrum: kunst en tegencultuur 1967-1970, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij

    Amsterdam Magisch Centrum van de jaren ’60

    Het begin van Amsterdam als moderne, progressieve stad is terug te voeren naar de jaren ’60. Tussen 1967 en 1970 beleeft “Amsterdam Magisch Centrum” zijn hoogtij als het gaat om de ontwikkelingen in die tijd. Amsterdam was een broedplaats voor vernieuwingen in kunst en maatschappij. De stad ontpopt zich tot een artistieke vrijplaats en trekt jongeren uit de hele wereld aan.

    De beeldende kunst veranderd in die tijd ingrijpend. Door de ontwikkeling in de gebruikte media, gaan kunstenaars op zoek naar nieuwe podia. Met deze nieuwe podia, veranderd ook het idee over kunst. De conceptuele kunst wordt een middel om de gevestigde orde te bespotten. Het idee wordt belangrijker dan de vorm, waardoor kunst ook een gebeurtenis of televisieprogramma kan zijn.

    Ook in de designwereld hebben we eind vorige eeuw een omslag gezien in de kijk op design. Waar eerst het functionalisme de leidraad was, werd eind van de eeuw conceptueel ontwerpen het uitgangspunt. De ontwerpen van Peter van de Water zijn hier een voorbeeld van. Hij brengt zijn ontwerpen terug naar de essentie van de functie.

    Bijvoorbeeld de Gispen Outline Tafellamp, waar het idee van de vorm van de lamp belangrijker is dan de esthetische vorm. Het is een ode aan het archetype van de tafellamp. Het design is stoer en minimalistisch en past daardoor in zeer uiteenlopende woonstijlen. In dezelfde stijl heeft Peter van de Water ook een klassieke mantelklok ontworpen.

    Peter van de Water heeft zijn eigen bedrijf Internal Affairs in Amsterdam, waar hij meubels en interieurs ontwerpt. Hij ontwerpt zowel voor de particuliere als zakelijke markt. Dit doet hij onder het label By Peter van de Water en diverse meubelmerken zoals Cascando, Gispen en New Duivendrecht.

    [product ids=”328,325″]